Met behulp van AI, d.w.z. kunstmatige intelligentie, kan de e-commerce-industrie de klantervaring verbeteren met personalisatie, zich richten op potentiële klanten om de verkoop te verhogen en hen producten aanbevelen op basis van hun aankoop- en browsegedrag.
Volgens een artikel gepubliceerd door Business Insider zal in 2020 begin 85% van alle klantinteracties worden beheerd zonder menselijke ondersteuning. Gezien deze voortschrijdende trend zijn veel e-commercebedrijven begonnen verschillende vormen van kunstmatige intelligentietechnologie te gebruiken om hun klanten beter, biedt hen de beste gebruikerservaring en genereert meer omzet en inkomsten.
In dit artikel bespreken we hoe kunstmatige intelligentie een revolutie teweegbrengt in de e-commerce-industrie:
1. Een klantgerichte aanpak
Vaak gebeurt het dat de klanten, na een tijdje op de e-commerce website te hebben rondgekeken, hun zoekopdracht opgeven en de website verlaten. Dit gebeurt meestal wanneer de klanten niet genoeg relevante productresultaten kunnen vinden. In dergelijke scenario’s kan OpenAI een bedrijf helpen met een intelligente oplossing.
Door de zoekresultaten voor online shoppers te verfijnen, te conceptualiseren en uiteindelijk te verbeteren, kan AI de e-commercebusiness helpen dit probleem te bestrijden. Door gebruik te maken van machine learning kan een deelgebied van AI, websites en apps visuele zoekelementen bevatten die de wereld zien zoals klanten die zien. Het kan het bedrijf helpen bij het ontwerpen en ontwikkelen van een klantgerichte ervaring door gebruik te maken van geavanceerde beeld- en videoherkenningstechnologieën.
Op deze manier kunnen e-commercebedrijven zorgen voor een goed klantbehoud.
2. Chatbot-ervaringen
Heb je ooit de klantenservice van een bedrijf ervaren? Hoe voel je je als je gesprek in de wacht staat en je talloze minuten moet wachten voordat je verbinding maakt met de menselijke agent? Geïrriteerd, toch? U kunt dan proberen het bedrijf te bereiken via onbeperkte e-mails in de hoop op een teruggave, wat over het algemeen minimaal 48 uur duurt. Dergelijke probleempjes resulteren in een slechte gebruikerservaring. Hierdoor winnen Human Powered Live Chat en kunstmatige chatbots aan kracht om de klantenservice te verbeteren.
chatbots zijn een computerprogramma dat is gemaakt om gesprekken te voeren via auditieve of tekstuele methoden om de communicatie te automatiseren en gepersonaliseerde klantervaringen te creëren.
Met behulp van chatbots kunnen de bedrijven de klanten letterlijk 24×7 klantenservice bieden, samen met gepersonaliseerde aanbevelingen.
3. Identificeer de doelgroep
AI maakt ook het genereren van leads van e-commercebedrijven eenvoudig. AI-oplossingen voor marketing, verkoop en CRM kunnen het bedrijf helpen bij voorspellende marketing. AI helpt de marketeers om aan de eisen van de klant te voldoen door real-time diensten en oplossingen te bieden voor de vragen. Met AI krijgt een bedrijf ook prognosemogelijkheden door de waarschijnlijkheid van klantaankopen te berekenen.
4. Gespreksplatforms
AI biedt conversatieplatforms zoals Amazon Echo of Google Home waarmee shoppers een taak kunnen uitvoeren. Met behulp van kunstmatige-intelligentietechnologieën zoals Natural Language Understanding kunnen klanten met een robotmachine praten om antwoorden te krijgen op vragen over artikelen.
5. De Virtual Mirrors-ervaring
Het is een geconstrueerde entiteit die zich in software bevindt en die verbinding maakt met de verbinding om op menselijke wijze met een mens te communiceren. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen shoppers kleding virtueel “passen” om een idee te krijgen van hoe de kleding er in verschillende kleuren uitziet. Lenskart biedt bijvoorbeeld real-time spiegels voor het winkelend publiek om verschillende specificaties op het scherm uit te proberen, waardoor ze een idee krijgen van hoe ze er in het echt uit zullen zien.
Daarom biedt kunstmatige intelligentie een voordeel voor e-commercebedrijven om de gebruikerservaring met virtuele mirrors te verbeteren.
6. Gebaarherkenning
Kunstmatige intelligentie verbetert de winkelervaring door specifieke gebaren te vertalen in commando’s, zodat de consument precies het product kan vinden waarnaar hij op zoek is.
7. Verbeterde aanbevelingen voor klanten
Met behulp van Artificial Intelligence-oplossingen kunnen merken op efficiënte wijze enorme hoeveelheden resultaten verzamelen en scannen om klantgedrag te voorspellen en relevante en nuttige aanbevelingen te doen aan alle klanten. Op deze manier speelt kunstmatige intelligentie een cruciale rol bij het bieden van een “gepersonaliseerde winkelervaring” voor klanten.
8. Kwaliteitsproductbeschrijvingen
Het kan tijdrovend en kostbaar zijn om goede en SEO-vriendelijke beschrijvingen voor alle items op te stellen. Kunstmatige intelligentie helpt bij het bestrijden van een dergelijke tijdrovende activiteit door de belangrijkste kenmerken onder de loep te nemen om gewijzigde productbeschrijvingen te ontwerpen en kwaliteitsproductbeschrijvingen te creëren en kwaliteitsproductbeschrijvingen te creëren zonder menselijke intelligentie.